Klovneriaa: mikä saa nauramaan The Pianistissa?

Tiina kirjoitti keväällä blogitekstin klovnerian uusista, aikuisille suunnatuista muodoista. Näin itse hiljattain kaiken ikäisille sopivan The Pianist -esityksen, jonka kautta ajattelin eritellä tässä esityksessä näkyviä klovnerian piirteitä.

The Pianist on Circo Aereon tuottama Thom Moncktonin sooloesitys, jossa konserttipianisti yrittää suorittaa työnsä, eli pitää konsertin. Koska kyseessä on klovneriaesitys, mikään ei tietenkään suju kommelluksitta. Jo lavalle pääseminen tuottaa ongelmia, mitä moninaisimmin tavoin, saati sitten pianotuolille istuutuminen.

Esitys rakentuu fyysisen komedian varaan. Sanojahan klovneriassa harvemmin käytetään. Monckton hyödyntää hahmoa rakentaessaan myös akrobaattisia taitojaan. Monesti klovnihahmon vaikeuksien esittäminen vaatiikin huimaa fyysistä taitoa ja akrobaattista osaamista mimiikan ja rytmitysten hallitsemisen lisäksi.

Toisto, tässä tapauksessa vaikkapa kattokruunun väistäminen, on yksi huumoria luova tekijä esityksessä. Toiston ja variaatiot edellä nähdystä tarjoavat hyvän huumorin lähteen, joka perustuu katsojan odotusten rikkomiselle.

Tärkeä lähtökohta klovnerian synnyttämille nauruille on tietysti juuri odotusten rikkominen – tiedämme, miten konserttipianistit yleensä käyttäytyvät, mutta lavalla nähtävä hahmo ei onnistukaan toteuttamaan näitä odotuksia. Epäonnistumiseen liittyvä turvallinen kokemus mahdollistaa katsojalle vapauttavan naurun.

Klovnerian peruspiirteisiin liittyy tietysti myös yllätyksellisyys ja vaikeuksien kasautuminen. Klovnin yrittäessä ratkaista ongelmaa (kuten vaikkapa sitä, mitä tehdä, jos flyygelistä irtoaa jalka) tilanne muuttuu yleensä vain kaoottisemmaksi. Katsojalle klovnilogiikan yllätykselliset ratkaisut pulmatilanteisiin tarjoavat paljon naurun aihetta.

Mistä muusta klovnerian huumori syntyy, tuleeko teille vielä muuta mieleen?

The Pianist on joka tapauksessa näkemisen arvoinen esitys, joka saa nauramaan, kuten klovniesityksen kuuluukin. Thom Monckton onnistuu luomaan hupaisan tärkeilevän hahmon ja erityisesti hänen fyysinen monipuolisuutensa tekee vaikutuksen. Eipä ihme, että esitys on saanut hyvät arviot myös muun muassa vieraillessaan kuuluisalla Edinburgh Fringe -festivaalilla viime kesänä.

Evianna Lehtipuu

Mainokset

2 thoughts on “Klovneriaa: mikä saa nauramaan The Pianistissa?

  1. Thom Moncktonin esitys on todellista gag-ilotulitusta. En ehtinyt kirjata niitä kaikkia edes muistiin Jyväskylän Kesän loppuunmyydyssä esityksessä. Gageja tuli joka minuutti muutamia. Huiman hauskaa!

    Olen tutkinut varsinkin klovnerian hauskuuttavia elementtejä parikymmentä vuotta. Tuloksena syntyi liite naurukouluttaja Vesa Karvisen kirjaan ”Naurun ABC” . Nyt tuo lähes tuhannen naurettavan seikan lista löytyy päivitettynä ja kuvitettuna netistäkin. Toivon, että suomalaiset klovnerian ja muunkin huumorin tekijät sekä englanninkieltä taitavat ulkomaanpellet (!) löytäisivät itsensä sivustolle : http://clownstudies.blogspot.fi/

    Aikanaan näitä naurattamisen periaatteita esittelevän Pelleopisto-blogin lukijakuntaan kuului myös Sirkus Finlandian klovni sekä muutamia muita naurattamisen ammattilaisia. Sinäkin olet nyt tervetullut Pelleopiston kaksikieliseen koulutukseen, joka sisältää myös maailman huippuklovnien laillisia videoklippejä.

    • Kiitos linkkivinkistä! Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa tsekata yllämainitulta sivustolta myös klovneriakirjalista kaiken muun materiaalin ohella.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s