Mitä on jatko-osa sirkuksessa?

Kävin tammikuussa katsomassa Circo Aereon esityksen Camping 3 – Hyvä ja paha kieli Cirko – Uuden Sirkuksen Keskuksessa. Maksim Komaron ohjaama teos on nimensä mukaisesti Camping-sarjan kolmas osa. Edelliset osat ovat saaneet ensi-iltansa keväällä 2009 Ateneum-salissa sekä elokuussa 2012 Cirko-keskuksessa.

Camping-sarjan teokset poikkeavat varsin paljon muista suomalaisista sirkusesityksistä. Niissä on yhdistelty tekstiä (näytelmällisen puheen sijaan pääpaino on kuitenkin tietokirjallisella tekstillä), hykerryttäviä henkilöhahmoja ja tietysti sirkustekniikkaa omalla erityisellä tavallaan. Teoksissa on käsitelty ajankohtaista teemaa, maahanmuuttoa, eri näkökulmista.

Camping 3 on varsinainen runsauden sarvi, josta riittäisi ammennettavaa useammastakin eri tarkastelukulmasta käsin. Esimerkiksi esityksen alun laiva-tematiikka tarjoaisi herkullisia mahdollisuuksia. Tässä tekstissä käsittelen kuitenkin Camping 3 -esitystä ainoastaan jatko-osanäkökulmasta.

Camping-sarjan kolmea esitystä yhdistävät siis ainakin esitysten aihe eli maahanmuutto. Sitä lähestytään esityksissä kuitenkin hiukan eri näkökulmista: ensimmäisessä Campingissä painopiste oli nimensä mukaisesti telttailussa ja siinä miten eri ihmisten liikkuvaan asumiseen suhtaudutaan eri tavoin; toisessa osassa muukalaisuutta käsiteltiin muun muassa avaruusolioiden kautta; kolmosessa mukana oli muun muassa maahanmuuttajataustainen rap-artisti Prinssi Jusuf.

Rap-musiikki toimi kakkos- ja kolmos-Campingeissä myös yhdistävänä tekijänä. Prinssi Jusufin itseironiset tekstit toivat huumoria tuoreimpaan esitykseen, kun taas edellisessä osassa kuultiin Heikki Kuulan ja Mikko Kuoppalan suoltamaa tekstiä kaupunkielämästä.

Kaisa Niemen herkullisesti esittämä Stigu on noussut valokeilaan jokaisessa Campingissä, aina yhtä hersyvänä hahmona. Myös sosiaalipsykologi Kristiina Janhunen sekä tietokirjailija Osmo Tammisalo ovat olleet joka kerralla mukana ja tarjoilleet osaamistaan niin pariakrobatiassa kuin akateemiselta puoleltakin. Sirkusopettajina toimivien Janhusen ja Tammisalon lisäksi mukana on ollut joka esityksessä myös muita sirkusammattilaisia, kuten Petri Tuominen (2009), Mikko Karhu (2012) ja Jori Reunanen (2015).

Maksim Komaro kertoi vuoden 2009 esitykseen liittyneessä keskustelussa, että häntä toisinaan moititaan siitä, että hänen esityksensä muistuttavat rakenteeltaan katalogeja. Kohtausten välinen irrallisuus luonnehtiikin kaikkia Camping-esityksiä. Mutta millainen katalogi Camping 3 onkaan! Irrallinen, kyllä, mutta myös ajatuksia herättävä, värikäs, inspiroiva ja moniuloitteinen.

Rakenteen, aiheen, tekijöiden, musiikin, sirkuslajien, käsittelytavan ja hahmojen ainakin voi laskea yhdistävän Campingin eri osia. Varmasti myös pienemmistä yksityiskohdista löytyy asioita, joista voisi tunnistaa esitykset samaan sarjaan kuuluviksi. (Yksi esimerkki tästä on se, miten ainakin kakkos- ja kolmososat alkavat.) Suuremmassa mittakaavassa taas yhdistävänä tekijänä voisi pitää rajoja rikkovaa ennakkoluulottomuutta koskien sitä, mitä esitykseen voi sisällyttää (ja mitä (nyky)sirkus voi olla).

Elokuvapuolella jatko-osaa määrittää usein joko se, että pääosassa ovat samat hahmot tai että tarina on samantyyppinen kuin ensimmäisessä osassa. Circo Aereon Camping-teokset näyttävät esimerkkiä jatko-osista, joissa yhdistävänä tekijänä toimii aihe sekä esityksen rakenne, toki yhdellä samalla hahmolla höystettynä.

Evianna Lehtipuu

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s